شکلاته مارکت

بررسی کامل عوارض + خواص قهوه اسپرسو

بررسی کامل عوارض + خواص قهوه اسپرسو

آشنایی با خواص قهوه اسپرسو و عوارض آن

برای برخی از مردم، قهوه اسپرسو با فنجان‌های کوچک انرژی‌بخش شناخته می‌شود؛ چراکه نوشیدن اسپرسو به افراد کمک می‌کند تا وقتی احساس ناراحتی و بی‌حالی دارند، سرحال شده و برای گذراندن روز، انرژی بیشتری داشته باشند. اما با این وجود ممکن است بیشتر افراد دقیقا ندانند که نوشیدن قهوه اسپرسو به حد اعتدال چقدر می‌تواند برای بدن آن‌ها مفید باشد و به حفظ سلامتی‌شان کمک کند. ما در این مطلب از شکلاته تصمیم داریم درباره خواص قهوه اسپرسو برای قلب، کبد، کلیه و حتی لاغری صحبت کنیم.

قهوه اسپرسو چیست؟

پیش از بررسی خواص قهوه اسپرسو، بیایید ابتدا بیشتر با این نوع قهوه آشنا شویم. اسپرسو نوعی قهوه غلیظ است که با دانه‌های برشته‌شده و با استفاده از دستگاه اسپرسوساز تهیه می‌شود. دانه‌های قهوه که به‌خوبی و بسیار ریز آسیاب شده‌اند، در یک پورتافیلتر یا سبد قهوه قرار گرفته و سپس در پایه دستگاه اسپرسوساز قفل می‌شوند. فشار بسیار بالا که برای تهیه اسپرسو ضروری است، آب داغ را از طریق قهوه آسیاب‌شده عبور می‌دهد تا شات‌های اسپرسوی خامه‌ای و غلیظ درست شوند. یک شات اسپرسو حدود ۶۴ میلی‌گرم کافئین دارد. از آنجایی که اکثر نوشیدنی‌های بر پایه اسپرسو از دو یا چند شات تهیه می‌شوند، بنابراین میزان کافئین در آن‌ها بیشتر است.

دانه‌های اسپرسو بسیار تیره هستند و بیشتر از دانه‌های قهوه معمولی بو داده می‌شوند. زمان برشته‌شدن طولانی تضمین می‌کند که روغن‌ از دانه‌های قهوه آزاد شده و بافت اسپرسو غلیظ و نرم می‌شود. می‌توان گفت طعم اسپرسوی سیاه یا کلاسیک، قوی و تلخ است. از این رو، می‌توانید با اضافه کردن شیر بخارپز، یک لاته یا با اضافه کردن شیر کف‌کرده، یک کاپوچینو از آن درست کنید. حتی برای شیرینی بیشتر می‌توانید به آن شکر قهوه‌ای نیز اضافه کنید. در لیست زیر، نوشیدنی‌های محبوبی که بر پایه اسپرسو تهیه می‌شوند را آورده‌ایم:

  • آمریکانو: یک شات اسپرسو با آب داغ مخلوط می‌شود تا طعم قوی اسپرسو را رقیق کند.
  • لاته: یک شات اسپرسو است که شیر بخارپزشده روی آن قرار دارد.
  • ماکیاتو: نزدیک به اسپرسوی سیاه است اما طعم تلخی کمتری دارد. ماکیاتو کلاسیک فقط یک شات اسپرسو است که با مقداری شیر گرم مخلوط شده است.
  • کاپوچینو: شبیه لاته است، اما سطح کف بیشتری روی شیر بخارپزشده دارد.
  • آفوگاتو: با یک پیمانه ژلاتو که روی آن یک شات اسپرسو ریخته شده است، تهیه می‌شود.

برای خرید قهوه لاته کلیک کنید.

بررسی کامل عوارض + خواص قهوه اسپرسو

 

خواص قهوه اسپرسو چیست؟

قهوه اسپرسو دارای فهرست بلندبالایی از فواید سلامتی است که واقعا نباید نادیده گرفته شود. برای درک بهتر خواص قهوه اسپرسو، ابتدا به ارزش غذایی که در ۱۰۰ گرم اسپرسو وجود دارد می‌پردازیم:

میزان کالری

۹ کالری
چربی کل۰.۲ گرم
کربوهیدرات کل۱.۷ گرم
سدیم۱۴ میلی‌گرم
پتاسیم۱۱۵ میلی‌گرم
کلسترول۰ میلی‌گرم
پروتئین۰.۱ گرم
کافئین۲۱۲ میلی‌گرم
منیزیم

۲۰٪

اکنون مهم‌ترین خواص قهوه اسپرسو را بررسی می‌کنیم تا بیش از پیش به این قهوه علاقه‌مند شده یا آن را با لذت بیشتری میل کنید:

  • اسپرسو می‌تواند به تقویت حافظه بلندمدت کمک کند. در واقع این قهوه نه تنها به حفظ اطلاعات ذخیره شده در مغز کمک می‌کند، بلکه می‌تواند در یادآوری آن اطلاعات نیز مفید باشد.
  • مصرف اسپرسو با آزاد شدن دوپامین در مغز همراه است که آن هم به افزایش تمرکز کمک می‌کند.
  • آنتی‌اکسیدان‌های موجود در اسپرسو پتانسیل حذف تجمع سموم در کبد را دارند و این به نوبه خود سرعت پیری را کاهش می‌دهد.
  • نوشیدن اسپرسو درست قبل از شروع ورزش می‌تواند عملکرد و فعالیت بدنی فرد را بالا ببرد.
  • از جمله خواص اسپرسو برای زنان این است که به کاهش خطر سکته مغزی در آن‌ها کمک می‌کند.
  • یکی از محبوب‌ترین خواص قهوه اسپرسو برای لاغری است، چراکه کم‌کالری بوده و به کاهش وزن کمک می‌کند.
  • اسپرسو می‌تواند از هر گونه درد عضلانی که همراه با تمرینات شدید است جلوگیری کند.
  • یک فنجان اسپرسو می‌تواند به چرخه گوارش کمک کرده و باعث بهبود فرآیند هضم غذا شود.
  • مصرف قهوه اسپرسو می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت کمک کند.
  • اسپرسو خلق‌و‌خو را بهبود بخشیده و به فرد احساس شادی و سرحالی می‌دهد.
  • کافئین موجود در اسپرسو یک محرک قوی است که می‌تواند علائم افسردگی را کاهش دهد.
  • خواص قهوه اسپرسو برای مو (به‌صورت نوشیدنی یا ماسک روی‌ موها) به دلیل وجود کافئین آن است که باعث تقویت مو شده و رشد آن را افزایش می‌دهد. همچنین به حفظ رطوبت و درخشندگی طبیعی مو کمک می‌کند.
  • قهوه اسپرسو مانند سایر اشکال قهوه، اثرات محافظتی در برابر سرطان‌های خاص، بهبود سلامت قلب و عروق و همچنین کاهش خطر بیماری‌های مزمن کلیوی دارد.

برای تهیه انواع قهوه روی خرید قهوه کلیک کنید.

بررسی کامل عوارض + خواص قهوه اسپرسو

 

عوارض قهوه اسپرسو

در مورد خواص قهوه اسپرسو که صحبت کردیم، خالی از لطف نیست که قدری به عوارض جانبی مصرف اسپرسو نیز بپردازیم. افراد سالم می‌توانند روزانه تا ۴۰۰ میلی‌گرم کافئین بنوشند، که تقریبا به معنای ۵ تا ۶ شات اسپرسو است. اما نوشیدن بیش از این مقدار، عوارض جانبی به‌همراه دارد. در لیست زیر به عوارض قهوه اسپرسو اشاره می‌کنیم:

  • اسپرسو مملو از کافئین است که می‌تواند روند طبیعی خواب را مختل کند.
  • کافئین موجود در اسپرسو باعث آزاد شدن آدرنالین شده و می‌تواند باعث اضطراب فرد شود.
  • کافئین بیش‌از‌حد می‌تواند باعث تندتر شدن ضربان قلب شده و حتی ریتم ضربان قلب را تغییر دهد.
  • اسپرسو اثر مدر خفیفی داشته که با مصرف افراطی می‌تواند باعث تکرر ادرار شود.
  • با اینکه اسپرسو به دلیل ترشح گاسترین اثر ملین معروفی دارد، اما در صورت زیاده‌روی ممکن است باعث مشکلات گوارشی مانند اسهال شود.

ناگفته نماند افرادی مانند زنان باردار و شیرده، کودکان، کسانی‌که برای تسکین علائم بیماری‌های روانی مانند دوقطبی داروهای به‌خصوصی مصرف می‌کنند، همچنین افرادی که به بیماری‌های حاد قلبی، ناراحتی کبدی، پوکی استخوان، سندروم روده تحریک‌پذیر، فشار خون بالا و به‌طور کلی به بیماری خاصی مبتلا هستند و دارو مصرف می‌کنند، می‌بایست در مورد میزان مصرف قهوه و محدود کردن کافئین ورودی، با پزشک خود مشورت کنند.

بررسی کامل عوارض + خواص قهوه اسپرسو

 

خرید قهوه اسپرسو

یک شات اسپرسو می‌بایست طعم تلخ و غنی داشته باشد. همچنین هرگز نباید ترش‌مزه یا اینکه آنقدر تلخ باشد که نتوان آن را نوشید. برای اینکه طعم واقعی و فوق‌العاده قهوه اسپرسو را تجربه کنید، توصیه می‌شود به برند تولیدکننده دقت کرده و از میزان خلوص آن مطمئن شوید. در گام بعدی، توصیه می‌کنیم آن را از جایی معتبر که اصالت و مرغوبیت اسپرسو را تضمین می‌کند خریداری کنید. بدین منظور شما می‌توانید قهوه اسپرسو را از فروشگاه شکلاته خریداری کرده و از خریدی مطمئن لذت ببرید.

برای خرید قهوه اسپرسو کلیک کنید.

عوارض و خواص قهوه اسپرسو

دانستیم که قهوه اسپرسو اگر در حد اعتدال مصرف شود، برای سلامت بدن فواید بسیاری خواهد داشت. ما در این مطلب به‌طور کامل درباره خواص قهوه اسپرسو برای مو، قلب، کبد و کلیه صحبت کردیم. همچنین به خواص قهوه اسپرسو برای زنان و تاثیر آن در لاغری پی بردیم و متوجه شدیم که باعث کاهش خطر سکته مغزی و دیابت شده و می‌تواند حافظه بلندمدت را تقویت کند. در انتهای مطلب، برای جلوگیری از مصرف افراطی اسپرسو به عوارض آن نیز پرداختیم تا بدانید سلامتی شما برای شکلاته مهم است و ما دوست داریم همیشه با جنبه مثبت مصرف قهوه اسپرسو روبه‌رو شوید.

 

سوالات متداول

  1. قهوه اسپرسو چه خواصی دارد؟ قهوه اسپرسو به دلیل وجود کافئین و ترکیبات آنتی‌اکسیدانی، برای حفظ سلامت قلب، کبد، کلیه و مو مفید بوده و به تقویت حافظه، عمل هضم غذا و مقابله با افسردگی کمک می‌کند. همچنین کم‌کالری است، می‌تواند باعث لاغری شده و خطر سکته مغزی در زنان را کاهش دهد.
  2. مصرف قهوه اسپرسو برای چه کسانی مفید است؟ تقریبا تمام افراد سالم می‌توانند تا ۴۰۰ میلی‌گرم کافئین در طی روز بنوشند، که تقریبا برابر است با ۵ تا ۶ شات اسپرسو.
  3. قهوه اسپرسو برای چه کسانی ممکن است ضرر داشته باشد؟ زنان باردار و شیرده، کودکان و افراد مبتلا به بیماری کبدی، فشار خون بالا، پوکی استخوان، سندروم روده تحریک‌پذیر و بیماری‌هایی مانند اختلال دوقطبی و هر کسی که تحت درمان خاصی است، می‌بایست در مورد محدود کردن میزان مصرف قهوه اسپرسو و کافئین، طبق دستور پزشک رفتار کنند.