شکلاته مارکت

با شگفت انگیزترین خواص چای ماسالا آشنا شوید

با شگفت انگیزترین خواص چای ماسالا آشنا شوید

خواص چای ماسالا به قدری زیاد است که می‌توانیم در توصیف آن یک کتابچه کامل بنویسیم. نوشیدنی جذاب چای ماسالا به شدت خوش عطر و خوش طعم است و با طعم تند و تیز و ترکیب ادویه‌جاتی که در آن به کار رفته، می‌تواند هر کسی را عاشق خود کند. اصالت این چای از کشور هند است و از ترکیب شدن ادویه‌جات با شیر تهیه می‌شود. در آماده‌سازی آن از میخک، هل، زنجبیل، دارچین و فلفل سیاه استفاده می‌کنند که البته علاوه بر شیر با آب داغ هم تهیه می‌شود. حالا که قرار است خواص این چای را برای شما بگوییم، پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

همچنین بخوانید: خواص چای به چیست؟

 

ارزش غذایی نوشیدنی چای ماسالا

شاید باور نکنید اما چای ماسالا ارزش غذایی بسیار زیادی دارد. کالری این چای کمتر از 100 است و هیچ محدودیتی برای نوش جان کردن آن نخواهید داشت. ضمن اینکه این چای را با شیر و یا شیرین کننده‌هایی مانند عسل و شکر تهیه می‌کنند که هم فاقد چربی بوده و هم برای استفاده تمام گروه‌های سنی به شدت توصیه می‌شود. در ادامه فواید چای ماسالا را برای شما شرح خواهیم داد.

·      خواص چای ماسالا و بهبود فرایند هضم

 

با شگفت انگیزترین خواص چای ماسالا آشنا شوید

 

از جمله اولین فواید چای ماسالا که به آن اشاره می‌کنیم این است که چای ماسالا به واسطه وجود زنجبیل، یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای کاهش حالت تهوع محسوب می‌شود. مطالعاتی که روی عده‌ای از زنان باردار انجام شده نشان می‌دهد زنجبیل موجود در چای ماسالا به میزان چشمگیری تهوع صبحگاهی آنان را کاهش داده است. همینطور وجود سیر و دارچین که در کنار یکدیگر ضد باکتری محسوب می‌شوند از بروز ناراحتی‌ها و مشکلات گوارشی و همینطور عفونت‌های باکتریایی با قدرت جلوگیری خواهد کرد.

·      خواص چای ماسالا و بهبود سلامت قلب

این خاصیت چای ماسالا سبب شده است تا عملکرد مفیدی بر روی بدن و قلب داشته باشد. به واسطه وجود ترکیباتی چون دارچین در این نوشیدنی، فشار خون افراد به شدت کاهش خواهد یافت. در برخی از افراد هم سطح کلسترول بد را هم تا ۳۰ درصد کم می‌کند. البته ناگفته نماند که دارچین به میزان روزانه یک تا شش گرم برای بدن مفید است. اما بر اساس تحقیقات اخیر انجام شده حتی اگر این میزان به ۱۲۰ میلی‌گرم هم برسد، برای بدن کاربردی خواهد بود.

·      خواص چای ماسالا و کاهش قند خون

در میان خواص چای ماسالا به این نکته می‌رسیم که این چای به دلیل وجود دارچین و زنجبیل اثراتی بسیار تاثیرگذار بر روی قند خون ما دارد. جالب است بدانید که دارچین مقاومت به انسولین را به میزان ۱۰ تا ۲۹ درصد کم می‌کند. مقاومت کاهش یافته بدن ما به انسولین سبب می‌شود که به راحتی شکر را در خون حمل کرده و آن را به سلول‌های دیگر برساند. همین موضوع سبب کاهش پیدا کردن قند خون خواهد شد. البته بهتر است برای بهره‌مندی بیشتر از چای ماسالا این چای را خودتان در خانه آماده کنید و زنجبیل و دارچین را بر اساس اندازه‌هایی که در نظر دارید، به چای اضافه کنید.

·      خواص چای ماسالا و کاهش وزن

 

با شگفت انگیزترین خواص چای ماسالا آشنا شوید

 

دمنوش ماسالا از جمله نوشیدنی‌هایی است که مانند چای سبز می‌توانید روی آن برای لاغری و کاهش وزن حساب کنید. چای ماسالا چربی سوز است و اگر با شیر گاو یا حتی شیر سویا استفاده شود، می‌تواند یک منبع غنی از پروتئین هم باشد. این‌ مواد همان ماده‌های مغذی هستند که به ما کمک می‌کنند تا کمتر احساس گرسنگی کنیم. به عبارتی چای ماسالا در دسته نوشیدنی‌هایی قرار دارد که از پرخوری و گرسنگی شما جلوگیری می‌کند.

حتی می‌تواند به عنوان یک میان وعده هم مورد استفاده قرار بگیرد. ضمن اینکه ترکیبات مورد استفاده در چای ماسالا، چربی‌های شما را تجزیه می‌کنند و میزان دریافت کالری بدن را به اندازه چشمگیری کاهش می‌دهند. ضمن اینکه فلفل سیاه موجود در این چای از جمع شدن چربی‌ها در بدن شما جلوگیری خواهد کرد. فقط دقت کنید که به هیچ عنوان به این چای شکر زیاد اضافه نکنید.

·      دیگر خواص چای ماسالا

 

با شگفت انگیزترین خواص چای ماسالا آشنا شوید

 

در انتها باید بدانید که چای ماسالا برای سرماخوردگی مفید بوده و ضمن داشتن خاصیت ضد التهابی، انرژی و نیروی شما را هم افزایش می‌دهد. همچنین این چای کاملا برای تقویت سیستم ایمنی مناسب است و این خاصیت سبب شده که به یک نوشیدنی قوی برای مقابله با عفونت‌ها تبدیل شود. چای ماسالا به واسطه وجود میخک، ضد اکسید کننده بوده و از بروز سرطان و بالا رفتن فشار خون شما هم جلوگیری خواهد کرد. ضمن اینکه یک راه فوق العاده برای از بین بردن نفخ معده هم محسوب می‌شود.

 

همچنین بخوانید: چای دشمن پروستات

 

نکات مهم در زمان خرید چای ماسالا

در زمان خرید چای ماسالا دقت کنید که این چای را از مراکز معتبر یا شرکت‌های خوشنام و معروف تهیه کنید. واقعیت این است که میزان مصرف این چای در طول روز مشخص نیست. اما به دلیل فواید بسیاری که دارد، شما باید بر اساس نیاز بدن خود این چای را مصرف کنید. البته فراموش نکنید که چای ماسالا کافئین دارد و ممکن است که برخی از افراد به کافئین حساسیت داشته باشند.

نکته مهم دیگر این است که تقریبا هر فنجان از چای ماسالا ۲۵ میلی‌گرم کافئین دارد که در کنار زنجبیل برای افرادی که قند خون پایین دارند یا فشار خون آن‌ها پایین است، اصلا مناسب نیست. همچنین اگر از داروهایی که رقیق کننده خون هستند استفاده می‌کنید، باید در مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین به شدت حساس باشید. ترکیب ماسالا با شیر هم برای افرادی که لاکتوز شیر آن‌ها را اذیت می‌کند، گاها عذاب آور است.

 

مضرات چای ماسالا

 

با شگفت انگیزترین خواص چای ماسالا آشنا شوید

 

همانطور که گفتیم استفاده از مواد غذایی اگر به اندازه و متناسب باشد، برای بدن ما مفید خواهد بود. اما اگر بی‌رویه و بیش از اندازه باشد، بدون شک برای ما دردسرهای زیادی به همراه خواهد داشت.

از جمله مشکلاتی که مصرف زیاد چای ماسالا می‌تواند برای شما ایجاد کند خستگی، اضطراب و بی‌خوابی است. ضمن اینکه استفاده بیش از حد چای ماسالا موجب بروز نارسایی کلیه می‌شود. جوزهندی استفاده شده در این چای ممکن است باعث ایجاد توهم شده و دارچین به مرور باعث بروز و آسیب‌های کبدی و زخم‌های دهانی خواهد شد.

همچنین استفاده بیش از اندازه چای ماسالا در بانوان یائسه باعث ایجاد گرگرفتگی خواهد شد. توصیه می‌کنیم که بانوان باردار هم به هیچ عنوان در مصرف این نوشیدنی افراط نکنند. چون تعادل هورمونی آن‌ها به هم زده خواهد شد. در نهایت دقت کنید که چای ماسالا اگر با داروهایی مانند داروهای غیر استروئیدی و داروهای ضد التهابی استفاده شود، باعث ایجاد تداخلات دارویی شده و تاثیرات دارو را کاهش داده و در برخی از موارد کاملاً آن را خنثی می‌کند.

 

همچنین بخوانید: طرز تهیه چای ماسالا

 

چای ماسالا برای تمام فصول

خاصیت چای ماسالا و فوایدی که دارد سبب شده تا در دسته نوشیدنی‌های بسیار مفید و کمتر شناخته شده قرار بگیرد. برخی از افراد تصور می‌کنند که این چای را فقط باید در کافه‌ها پیدا کرده و نوش‌جان کرد. اما واقعیت این است که شما به راحتی می‌توانید این چای را در منزل هم تهیه کنید.

برای خرید چای ماسالا از شکلاته کلیک کنید.

 

سوالات متداول

  1. چای ماسالا چیست و چه خصوصیاتی دارد؟

این چای یک سوغاتی از کشور هند بوده که با مراقبت از سلامت قلب، معده، روده و … به حفظ سلامتی بدن کمک می‌کند.

  1. چه ترکیباتی در تهیه چای ماسالا استفاده می‌شود؟

در این چای ترکیباتی مانند جوزهندی، دارچین، فلفل سیاه، زنجبیل و غیره استفاده شده که در ترکیب با هم طعم و مزه جادویی را خلق می‌کند.

  1. چای ماسالا چه خواص و فوایدی برای سلامتی انسان‌ها دارد؟

چای ماسالا برای سرماخوردگی مفید بوده و ضمن داشتن خاصیت ضد التهابی، انرژی و نیرو را هم افزایش می‌دهد. همچنین برای تقویت سیستم ایمنی مناسب است و این خاصیت سبب شده که به یک نوشیدنی قوی برای مقابله با عفونت‌ها تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید