شکلاته مارکت

طرز تهیه چای ماسالا به چند روش مختلف

طرز تهیه چای ماسالا به چند روش مختلف

طرز تهیه چای ماسالا آسان اما خلاقانه است. اجازه دهید قبل از اینکه طرز تهیه این چای دوست داشتنی را با هم مرور کنیم، کمی بیشتر در مورد ماسالا صحبت کنیم. کلمه “ماسالا” به تعبیری به معنای ادویه است. وقتی اسم چای ماسالا آورده می‌شود، یعنی آن را با ادویه‌های متعدد و گوناگون معطر به همراه چای سیاه تهیه می‌کنند. یک نوشیدنی هندی که خاصیت فراوانی دارد و به جرات می‌توان گفت که قادر است خستگی یک روز کاری را از بدنتان بیرون کند. عطر و طعم این چای به دلیل وجود ادویه‌جات گوناگون و معطر آن است. ما در این مطلب قصد داریم با شما چای ماسالا را آماده کنیم.

 

همچنین بخوانید: خواص چای ماسالا

 

طرز تهیه چای ماسالا به 5 روش مختلف

حالا که تصمیم دارید این چای معطر را در منزل آماده کنید، اول باید مواد لازم برای چای ماسالا تهیه شود. سپس به روش‌های گوناگون بسته به ذائقه‌تان، این چای را آماده کنید.

 

۱.   تهیه چای ماسالا با شیر به روش اصیل هندی

 

طرز تهیه چای ماسالا به چند روش مختلف

 

اولین طرز تهیه چای ماسالا به روش هندی با چوب دارچین، هل سبز و میخک انجام می‌شود. در کنار این ادویه جات از جوز هندی، انیسون ستاره‌ای، فلفل سیاه و بذر رازیانه هم استفاده می‌کنند. اندازه  این مواد کاملاً به ذائقه شما بستگی دارد.

برای تهیه کردن چای ماسالا به روش هندی تمام ادویه‌جات را با یکدیگر ترکیب کرده و آن‌ها را در هاون نیمکوب می‌کنند. ادویه‌ها نباید کاملاً پودر شوند. بلکه فقط باید آن‌ها را به اندازه‌ای بکوبید که عطرشان فضا را پر کند. سپس تمام ادویه‌ها را درون ظرفی که قرار است چای در آن آماده شود ، بریزید.

حالا برای اینکه عطر و طعم ادویه‌جات بیشتر مشخص شود، قبل از اینکه بر روی آن‌ها آب بریزید، تقریباً 1 الی 2 دقیقه آن‌ها را بر روی حرارت متوسط تفت بدهید. وقتی عطر ادویه کاملا فضا را پر کرد، بر روی آن آب بریزید. سپس وقتی که آب به جوش آمد، چای سیاه را به این ترکیب اضافه کنید و بعد از اینکه ۱۰ دقیقه قُل خورد، شکر را اضافه کنید.

بعد از گذشت ۱۰ دقیقه نوبت اضافه کردن شیر می‌رسد. باز اجازه بدهید که مخلوط شما قُل بخورد و عطر شیر از آن خارج شود. حالا حرارت را خاموش کرده و 2 دقیقه به آن استراحت بدهید. در انتها با استفاده از چای صاف کن چای ماسالا را صاف کنید و نوش جان!

۲.   طرز تهیه چای ماسالا بدون شیر

 

طرز تهیه چای ماسالا به چند روش مختلف

 

اگر لاکتوز شیر شما را اذیت می‌کند می‌توانید دستور چای ماسالا را کمی تغییر داده و آن را بدون شیر تهیه کنید. در این طرز تهیه شما ۵۰۰ میلی‌گرم آب احتیاج خواهید داشت. دقت کنید که طعم این چای ماسالا با چای ماسالای ترکیب شده و دم کشیده با شیر هیچ تفاوتی ندارد.

در این طرز تهیه اول از همه باید آب را درون ظرف مورد نظر بریزید و اجازه دهید که به جوش برسد. حالا ادویه‌هایی را که نیم کوب کرده‌اید به همراه چای سیاه و شکر به آب در حال جوش اضافه کنید. درب ظرف را ببندید و اجازه بدهید که این نوشیدنی ۲۰ دقیقه با حرارت خیلی کم قُل بزند. سپس حرارت را خاموش کنید و در همان حالت با درب بسته اجازه بدهید که نوشیدنی شما ۱۰ دقیقه استراحت کرده و دم بکشد. در نهایت بعد از ۱۰ دقیقه آن را از صافی عبور داده و نوش جان کنید. استفاده از شیر عطر و طعم چای ماسالا را ملایم‌تر می‌کند.

 

۳.   طرز تهیه چای ماسالا به روش سرد

 

طرز تهیه چای ماسالا به چند روش مختلف

 

همانطور که گفتیم طرز تهیه دمنوش ماسالا به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. حالا اگر شما تمایلی به نوشیدن چای ماسالای داغ نداشتید، می‌توانید آن را مانند آیس کافی به صورت سرد هم تهیه کنید.

در این روش اول باید آب را جوش آورده و سپس ادویه و شکر را به آن اضافه کنید. سپس ترکیبات را بر روی حرارت ملایم گذاشته و اجازه بدهید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به خوبی بجوشد. بعد از گذشت این مدت زمان شعله را خاموش کرده و به نوشیدنی خود استراحت بدهید تا سرد شود.

در نهایت آن را از صافی عبور داده و در لیوان بریزید. حالا می‌توانید  در صورت تمایل کمی شیر سرد بر روی چای ریخته و با چند قالب یخ، آن را نوش جان کنید!

1.   تهیه چای ماسالا با پودر آماده

در این طرز تهیه شما به راحتی می‌توانید شیر یا آب را به درجه جوش برسانید و بعد از آن به ازای هر ۱۲۵ گرم ظرفیت فنجان، یک قاشق چای‌خوری از پودر آماده چای ماسالا را در فنجان بریزید. حالا پودر آماده را با شیر جوش یا آب داغ ترکیب کرده و نوش جان کنید!

2.   آماده سازی چای ماسالا با اسپرسوساز

‌ روش آخر برای تهیه کردن چای ماسالا، با دستگاه اسپرسو ساز است. برای آماده سازی چای ماسالا به این روش بهتر است که از پودرهای آماده چای ماسالا استفاده شود. ولی اگر ترجیح دادید که پودر چای ماسالا را در خانه تهیه کنید، توصیه می‌کنیم که حتماً به میزان ترکیب شکر، چای و ادویه‌جات دقت شود. همه مواد باید به قدری آسیاب شوند که در نهایت به پودری نرم تبدیل شده و همه چیز کاملاً یکدست باشد. سپس چای و شکر را هم آسیاب کنید تا به یک حالتی لطیف و بسیار نرم برسند. اگر تصمیم داشتید در تهیه چای ماسالا از آب جوش استفاده کنید، حتماً یک تا دو قاشق غذاخوری شیر خشک هم در ترکیب خود بریزید. بعد از اینکه تمام مواد آسیاب شدند، پودر شیر خشک را به ترکیب اضافه کرده و دوباره تمام مواد را آسیاب کنید. قبل از شروع به کار ۱۵ دقیقه زودتر دستگاه اسپرسو ساز را هم روشن و آماده کنید.

در مخزن آب دستگاه تا قسمتی که مشخص شده، آب ریخته و سپس فیلتر را از داخل محفظه خارج کرده در سبد آن به جای قهوه، پودر ماسالا بریزید. دقت کنید که فشردگی پودر باید به اندازه‌ای باشد که آب به راحتی و به آرامی در آن نفوذ کند. سپس فیلتر را در جای خود قرار بدهید. فنجان‌های از قبل آماده شده را در زیر محل خروجی دستگاه گذاشته و دستگاه خود را روشن کنید. در عرض چند دقیقه به راحتی می‌توانید یک چای ماسالای تازه، دم کشیده و معطر تحویل بگیرید.

توصیه می‌کنیم که در این روش مخزن دستگاه را با شیر پر نکنید. شیر ذرات جامدی دارد که در لوله‌های انتقالی، رسوب کرده و عملکرد دستگاه شما را به شدت پایین می‌آورد. اما اگر به هر دلیلی تصمیم گرفتید از شیر استفاده کنید، حتماً بعد از آماده شدن چای و تخلیه کامل، به خوبی دستگاه را تمیز کنید.

 

همچنین بخوانید: طرز تهیه چای کرک

 

چای ماسالا و هزار ترفند برای آماده سازی

 

طرز تهیه چای ماسالا به چند روش مختلف

 

این طرز تهیه‌ها همگی روش‌هایی امتحان شده و کاربردی هستند. حالا اگر بعد از خرید چای ماسالا و پودر ادویه‌جات آن قصد تهیه این چای در منزل را دارید، بهتر است هرچه زودتر دست به‌کار شوید و از نوشیدن این چای جذاب، معطر و خوش طعم لذت ببرید.

بری خرید چای ماسالا با بهترین کیفیت و قیمت کلیک کنید.

 

سوالات متداول

  1. چای ماسالا چیست و چه موادی برای تهیه آن استفاده می‌شود؟

چای ماسالا، یک چای معطر هندی است که از ترکیب ادویه‌جات معطر تهیه می‌شود و آن را با آب یا شیر تهیه می‌کنند.

  1. به چه نکاتی باید در انتخاب مواد اولیه برای چای ماسالا توجه داشت؟

میزان ترکیب مواد و ادویه‌جات باید دقیق باشد. البته همه چیز سلیقه‌ای است و شما برطبق سلیقه خود می‌توانید اندازه آن‌ها را کم یا زیاد کنید.

  1. آیا باید به چای ماسالا شیر یا شکر اضافه کرد؟

بطور معمول چای ماسالا را با شیر و شکر آماده می‌کنند. اما بدون شیر یا آب و بدون شیرین کننده شکر هم می‌توان آن را تهیه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید