شکلاته مارکت

فواید چای سبز

فواید چای سبز

چای سبز یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌ها محسوب می‌شود که فواید فراوانی برای سلامتی ما دارد. شاید ندانید که برگ‌های گیاه «کاملیا سین نسیس» در اصل همان برگ‌های چای سبز هستند. این نوشیدنی نوعی چای کاملا سالم است که میزان فرآوری در آن به حداقل رسیده و آنتی‌اکسیدان‌ها و پلی‌فنول‌های فراوانی دارد. تحقیقات مختلف این‌گونه نشان داده‌اند که چای سبز می‌تواند تاثیراتی شگفت‌انگیز بر روی کاهش وزن و لاغری افراد هم داشته باشد. البته بهتر است که تحت هر شرایطی همیشه با پزشک و کارشناس تغذیه مشورت کنید؛ اما واقعیت این است که این چای علاوه بر کم کردن وزن شما، برای بیماری‌هایی مانند آلزایمر، سرطان‌ها، دیابت نوع ۲ و اختلالات کبدی هم مفید خواهد بود و آزمایش خود را پس داده است.

 

همه چیز در مورد چای سبز

اجازه دهید که قبل از هر چیز و پیش از بررسی فواید چای سبز، بیشتر شما را با این نوشیدنی سبزرنگ و مفید آشنا کنیم. چای سبز در اصل طی فرایندی از گیاه و جوانه‌های گیاهی با نام «کاملیاسین نسیس» آماده‌سازی و تهیه می‌شود. این نوشیدنی با دیگر چای‌ها تفاوت‌های زیادی دارد؛ از جمله تفاوت این چای با سایر همتایانش این است که فرایند اکسیداسیون در آن هیچ شباهتی به فرایند پژمرده شدن و اکسیداسیون در چای سیاه ندارد.

شروع استفاده از این چای دقیقا از کشور چین آغاز شد و بعد از آن به کشورهای دیگر در آسیای شرقی راه یافت. این نوشیدنی به دلیل فواید فراوانی که دارد، بسیار محبوب و پرطرفدار است و در حال حاضر تقریبا نزدیک به یک دهه است که مردم در سراسر دنیا آن را در دسته نوشیدنی‌های سالم قرار داده‌اند.

 

همچنین بخوانید: بهترین زمان مصرف چای سبز برای لاغری

 

انواع و گونه‌های مختلف چای سبز

 

فواید چای سبز

 

همان‌طور که گفتیم، چای سبز فواید بسیاری دارد. به‌طور مثال خواص چای سبز برای لاغری سبب شده است که این نوشیدنی برای دوست‌داران کاهش وزن به شدت کاربردی باشد؛ اما مطمئن هستیم که نمی‌دانید این نوشیدنی تنوع فراوانی دارد. چای سبز تقریبا بیشتر از ۵۰۰ نوع گوناگون دارد. تهیه بهترین گونه آن در میان سایر همتایان کاری بسیار دشوار خواهد بود. به‌طور مثال چای نعنا مراکشی، کوناچا، بانچا، چای سبز تولسی، چای سبز هوجی، چای سبز یاس، چای سبز سنچا، چای سبز بابونه، بیلوچون و هزاران نوع و مدل دیگر از آن در سراسر دنیا موجودند؛ اما خیلی از آن‌ها برای ما کاملا ناشناخته هستند.

 

فواید گوناگون چای سبز

 

فواید چای سبز

 

همان‌طور که گفتیم، چای سبز انواع گوناگونی دارد که البته شناخت بهترین نوع آن اصلا کار سختی نیست؛ البته خواص چایی سبز در تمام انواع آن یکسان است. از جمله بهترین چای‌های سبزی که مورد استفاده قرار می‌دهیم، چای سبز ژاپنی، چای سبز چینی، چای کابوشچا و چای ماچا هستند.

در توصیف فواید چای سبز باید این‌گونه بگوییم که چای سبز حاوی پلوفنول‌های بسیار زیادی است که در کنار کاتچین گالات، اپی کاتچین‌ها و فلاونوئیدها، از جمله بهترین عناصر موجود در این چای به حساب می‌آیند. ضمن اینکه تحقیقات گوناگون نشان داده‌اند که این مواد تاثیرات بسیار مفیدی در بدن ما دارند. چای سبز طبع سرد و خشکی دارد و اگر مزاج شما سرد است، نوشیدن این چای را با مصلح آن به شما توصیه می‌کنیم. شما می‌توانید در زمان نوشیدن این چای از کمی عسل هم استفاده کنید. در طب سنتی هم چای سبز ادرارآور و محرک است و به بهبود زخم‌ها و کنترل خونریزی شما کمک می‌کند. ضمن اینکه برای سلامت قلب، روده، کنترل قند خون، تنظیم دمای بدن، بهبود هضم و همین‌طور بهبود فرایند فکری و ذهنی نیز مفید است.

همچنین لازم است بدانید که چای سبز برای لاغری، تضمین سلامت کبد، بهبود عملکرد مغز، سلامت پوست و مو، تنبلی تخمدان، پیشگیری از بیماری‌های معده، جلوگیری از بروز سرطان سینه، حفظ سلامت ریه، رفع بوی بد دهان، مبارزه با عفونت‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها، از بین بردن غلظت خون، سرطان پروستات، تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از بیماری‌های قلبی، سرطان روده بزرگ، زگیل تناسلی و هزاران مشکل دیگر هم مفید و کاربردی است. ضمن اینکه خواص چای سبز برای زنان هم از هیچکس پوشیده نیست.

برای تهیه انواع چای روی خرید چای کلیک کنید.

 

مضرات گوناگون چای سبز

 

فواید چای سبز

 

تا این قسمت از فواید و خواص چای سبز برای شما صحبت کردیم. در ادامه قصد داریم کمی هم از مضرات آن بگوییم. واقعیت این است که هر ماده خوراکی چه به‌صورت جامد و چه مایع، اگر به‌طور متعادل استفاده نشود، می‌تواند خطرناک باشد. در همین راستا اگر چای سبز زیاد مورد استفاده قرار بگیرد، می‌تواند موجب کم‌خونی یا کمبود آهن شود و به دلیل کاهش تعداد گلبول‌های قرمز، شما را با مشکلاتی جدی روبه‌رو کند.

ضمن اینکه کافئینی که در این چای وجود دارد، با بعضی از داروها تداخل پیدا می‌کند و عوارضی جبران‌ناپذیر را به همراه خواهد داشت. داروهایی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها و سایمتیدین در کنار دیگر داروها مثل نورفلوکساسین و داروهای بیهوشی در مصرف هم‌زمان با چای سبز می‌توانند خطرناک باشند. ضمن اینکه خوردن چای سبز به دلیل کافئینی که دارد، ممکن است موجب افزایش ضربان قلب، بی‌قرار شدن، عصبانیت و نامنظمی تپش قلب هم باشد. حتی برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که اگر چای سبز با برخی از داروها استفاده شود، موجب تشنج هم خواهد شد.

 

 میزان مجاز مصرف و بهترین زمان نوشیدن چای سبز

 

فواید چای سبز

 

نوشیدن چای سبز اگر به اندازه مناسب باشد، هیچ خطری ندارد. به عبارتی نوشیدن 3 فنجان تا ۵ فنجان چای سبز در طول روز به شدت برای حفظ سلامت بدن ما کافی و مناسب است.

برای بهره‌مندی بیشتر از خواص چای سبز توصیه می‌کنیم که حتما چای سبز خود را 1 ساعت تا 2 ساعت بعد از صرف صبحانه یا بعد از ظهرها 1 ساعت تا 2 ساعت بعد از ناهار بنوشید. این اوقات بهترین زمان محسوب می‌شوند؛ چون میزان دوز آنتی‌اکسیدان در چای سبز را افزایش می‌دهند. همان‌طور که می‌دانید، آنتی‌اکسیدان‌ها قابلیت احاطه و خنثی کردن رادیکال‌های آزاد را دارند و از بروز بیماری‌هایی مانند سرطان یا آسیب رسیدن به بدن جلوگیری می‌کنند.

 

مناسب‌ترین زمان برای نوشیدن چای سبز با هدف لاغری

همان‌طور که پیشتر هم اشاره کردیم، چای سبز برای لاغری و کاهش وزن بسیار مفید است. حالا اگر شما قصد دارید که کاهش وزن خوبی را تجربه کنید، توصیه می‌کنیم که چای خود را در اوقاتی مثل بعد از صبحانه یا 1ساعت قبل و بعد از غذا بنوشید. همچنین نیم ساعت قبل از خواب و نیم ساعت قبل از ورزش کردن بهترین اوقات برای نوشیدن این چای با هدف لاغری هستند.

نوشیدن چای سبز بعد از صبحانه کمک می‌کند که آب بدن شما کم نشود. قبل و بعد از غذا هم نوشیدن چای سبز از جذب چربی‌ها جلوگیری خواهد کرد. اگر چای سبز را قبل از خواب بنوشید، به کاهش وزن شما کمک می‌کند؛ خوردن آن قبل از ورزش هم در چربی‌سوزی شما تاثیر فراوانی دارد.

برای خرید چای سبز با بهترین قیمت کلیک کنید.

 

سوالات متداول

  1. چای سبز چه فوایدی برای سلامتی به وجود می‌آورد؟

نوشیدن چای سبز با آنتی‌اکسیدان‌هایی که دارد، ضمن تقویت سیستم ایمنی، بدن را در مقابل بیماری‌ها تقویت می‌کند.

  1. میزان مصرف مورد توصیه چای سبز چقدر است؟

نوشیدن روزانه 3 تا 5 فنجان چای سبز منعی ندارد و مجاز است.

  1. آیا مصرف زیاد چای سبز عوارض جانبی دارد؟

بله؛ مصرف بی‌رویه و نامتعادل این چای می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید