شکلاته مارکت

قهوه برای سرماخوردگی

اکثر ما زمان سرماخوردگی و پدیدار شدن علائم آن، به‌طور ناخودآگاه برای تسکین آن به مصرف نوشیدنی‌های گرم آرام‌بخش روی می‌آوریم. قهوه یکی از این نوشیدنی‌هاست که به دلیل کافئینی که در ساختار خود دارد، افراد بیمار آن را برای افزایش شادابی و کاهش کرختی بدن مصرف می‌کنند. با این‌حال، ممکن است برای این افراد این پرسش به‌وجود آید که آیا مصرف قهوه برای سرماخوردگی مفید است یا نه؟ از این رو، در این مقاله سعی می‌کنیم تا اطلاعات لازم درباره آثار مثبت و منفی نوشیدن قهوه در ایام سرماخوردگی را برای شما گردآوری کنیم. بنابراین، بهتر است قبل از نوشیدن قهوه اندکی دست نگه دارید و این مطالب را کاملا مطالعه کنید تا با آگاهی کامل از خواص و مضرات آن، از نوشیدنی خود لذت بیشتری ببرید.

معرفی قهوه و ترکیبات ساختاری آن

قهوه یکی از انواع متعدد نوشیدنی‌های گرم و پرطرفدار سراسر جهان است که از دانه‌های قهوه به‌دست می‌آید. بخش اعظم ترکیبات ساختاری دانه‌های قهوه را کافئین تشکیل می‌دهد. دانه‌های قهوه در کنار کافئین دارای ترکیبات دیگری مانند آنتی‌اکسیدان‌، پلی‌فنول، قند، مواد ریزمغذی، کربوهیدرات، کالری و پروتئین نیز هستند.

مزایا و معایب مصرف قهوه برای سرماخوردگی

حال که به‌طور کلی با ترکیبات قهوه آشنا شدید، زمان آن رسیده است که به برخی از خواص و ضرر های قهوه برای سرماخوردگی بپردازیم. این آثار شامل موارد زیر هستند:

تقویت سیستم ایمنی بدن

فواید قهوه برای سرماخوردگی چیست؟

ابتدایی‌ترین اثر ویروس سرماخوردگی، تضعیف سیستم ایمنی بدن است. یکی از ویژگی‌های مثبت نوشیدن قهوه هنگام سرماخوردگی، بهبود و تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن خواهد بود. کافئین موجود در این نوشیدنی علاوه ‌بر اینکه مانند نوعی تنظیم‌کننده برای سیستم ایمنی بدن عمل می‌کند، توانایی مدیریت پاسخ‌های ایمنی و اکتسابی بدن را نیز دارد.

نتایج برخی تحقیقات مرکز داروشناسی دانشگاه ایرلند بر روی کافئین نشان داده‌اند که جذب کافئین به خون می‌تواند مانع تولید سیتوکین‌های پیش‌التهابی همچون Tnf-alpha شود. بنابراین، کافئین موجود در قهوه در زمان سرماخوردگی با تقویت سیستم ایمنی بدن می‌تواند روند بهبود آن را تسریع بخشد.

علاوه ‌بر این، قهوه در ساختار خود حاوی ترکیباتی به نام پلی‌فنول‌ها، اسیدهای کلروژنیک، کاهوئول، کافستول و ترکیبات بسیار دیگری است که بیشترین اثر را بر روی سیستم و ایمنی بدن دارند. درنتیجه این نوشیدنی با اثر بر روی سیستم ایمنی، باعث بهبود عملکرد آن در برابر ویروس‌های سرماخوردگی می‌شود.

افزایش نشاط و سرحالی

یکی دیگر از فواید قهوه برای سرماخوردگی اثر فوق‌العاده آن بر روی افزایش نشاط و کاهش خستگی و افسردگی است. یکی از علائم آزاردهنده سرماخوردگی، احساس خستگی مفرط و کسالت جسمی و روحی است که بر شخص بیمار غالب می‌شود. به همین علت این بیماری سطح انرژی بیمار را کاهش می‌دهد.

مصرف قهوه در این ایام باعث جذب کافئین به خون و جذب و تحریک سیستم عصبی مرکزی می‌شود. این تغییرات نیز افزایش نشاط و بهبود حال روحی و جسمی بیمار را به دنبال خواهند داشت. با این‌حال نوشیدن قهوه زمان سرماخوردگی می‌تواند به شما کمک کند تا انرژی بیشتری داشته باشید و کمتر احساس بیماری کنید.

جهت تهیه و خرید قهوه فوری کلیک کنید.

کاهش درد

اثر قهوه بر کاهش درد سرماخوردگی چیست؟

یکی دیگر از خواص ارزشمند نوشیدن قهوه زمان سرماخوردگی، تاثیر مثبتی است که بر کاهش درد بدن و سردرد دارد. این ویژگی قهوه تحت تاثیر کافئین آن است.

اثر آنتی اکسیدان‌های موجود در قهوه بر روی سرماخوردگی

موقعی که بدن دچار بیماری یا سرماخوردگی می‌شود، به شدت تحت استرس قرار می‌گیرد که این فرایند به‌عنوان عامل استرس‌زا، التهاب ایجاد می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در قهوه با اثر بر روی رادیکال‌های آزاد آسیب‌رسان به سلول‌های سالم بدن، به کاهش التهاب ناشی از سرماخوردگی کمک می‌کنند. این ترکیبات باعث کاهش التهاب‌های ناشی از فعالیت باکتری‌ها و ویروس‌های مولد سرماخوردگی نیز می‌شوند.

اثر قهوه بر روی آبریزش بینی

بخارهای قهوه داغ یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت قهوه برای سرماخوردگی است. شخص بیمار با استنشاق بخار قهوه داغ می‌تواند به کاهش احتقاق و بازشدن سینوس‌ها و تنفس راحت‌تر خود کمک کند. به‌علاوه جذب کافئین به خون می‌تواند به انقباض عروق و رگ‌های خونی بینجامد. این تغییرات در عروق داخلی درنهایت منجر به کاهش التهاب و تورم رگ‌های خونی می‌شوند.

معایب خوردن قهوه برای سرما خوردگی

اثر قهوه بر روی آبریزش بینی در سرماخوردگی چیست؟

پرسشی که ممکن است هنگام نوشیدن قهوه در ایام سرماخوردگی برایتان پیش بیاید، این است که آیا مصرف مداوم قهوه برای سرماخوردگی اثر منفی بر سلامتی دارد؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که مصرف قهوه در ایام سرماخوردگی معایبی نیز دارد که به شرح زیر هستند:

اثر قهوه برای گلو درد

یکی از باکتری‌هایی که زمان سرماخوردگی فعالیت آن باعث آزار شخص بیمار می‌شود، استرپتوکوک است. با فعالیت‌های این باکتری، شخص دچار گلودرد، تب و تورم گردن می‌شود. نوشیدن قهوه به دلیل خواص اسیدی و کافئین خود، افزایش تحریک سرماخوردگی گلو را در پی خواهد داشت و موجب تشدید التهاب آن نیز می‌شود.

علاوه ‌بر این، نوشیدن قهوه و جذب کافئین آن به بدن می‌تواند باعث از دست رفتن آب بیشتری از بدن و افزایش خشکی دهان شود. درنتیجه نوشیدن قهوه در کنار آثار مثبت خود می‌تواند عوارضی را نیز به همراه داشته باشد. البته قابل ذکر است که برای مقابله با این مشکل می‌توان قهوه را به‌صورت سرد نوشید.

اگر علاقه مند به تهیه و خرید قهوه اسپرسو هستید کلیک کنید.

تداخل قهوه با دیگر داروها

یکی دیگر از عوارض نوشیدن قهوه در ایام سرماخوردگی، احتمال تداخل آن با داروهایی است که باید در این ایام برای تسکین و درمان سرماخوردگی مصرف شوند. به همین علت بهتر است قبل از مصرف قهوه حتما با پزشک خود مشورت کنید.

کم کردن آب بدن

قهوه با عسل یا لیمو چه اثراتی بر درمان سرماخوردگی دارد؟

خاصیت ادرارآوری قهوه یکی دیگر از ضرر های قهوه برای سرماخوردگی است. پیرو این ویژگی قهوه، بدن فرد به دلیل تکرر ادرار میزان زیادی آب را از دست می‌دهد که این نیز می‌تواند منجر به دهیدراته شدن بدن شود. از این‌رو، بهتر است در این مواقع به جای مصرف زیاد قهوه، آب‌میوه‌های طبیعی و سوپ را جایگزین آن کنید.

امکان بروز آلرژی

کافئین موجود در قهوه یکی از ترکیباتی است که ممکن است بعد مصرف قهوه برای برخی افراد سبب بروز علائم آلرژی و حساسیت شود. این خاصیت قهوه‌ نیز می‌تواند کاهش و تضعیف سیستم ایمنی بدن هنگام سرماخوردگی را به دنبال داشته باشد. پس بهتر است در این ایام در نوشیدن آن احتیاط شود.

قهوه با عسل یا لیمو چه اثراتی بر درمان سرماخوردگی دارد؟

یکی از نوشیدنی‌های تسکین‌دهنده برای سرماخوردگی، ترکیب قهوه با عسل و لیمو است؛ زیرا در کنار خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی قهوه، ویتامین c لیمو و خواص ضدالتهابی عسل در این ترکیب می‌توانند تاثیر به‌سزایی بر روند تقویت سیستم ایمنی بدن داشته باشند.

تاثیر شیر قهوه برای سرماخوردگی

تاثیر شیر قهوه بر سرما خوردگی چیست؟

اگرچه نوشیدن شیر قهوه به تنهایی درمان سرماخوردگی به‌شما‌ر نمی‌آید، اما با توجه به ترکیباتی که در ساختار خود دارد، می‌توان از آن به‌عنوان مسکن جهت آرام کردن دردهایی مانند گلودرد و سردرد استفاده کرد.

 

خرید انواع قهوه

اکنون که با مهم‌ترین عوارض و فواید قهوه برای سرماخوردگی بیشتر آشنا شده‌اید، بهتر است بدانید که یکی از انواع قهوه‌های مفید برای مصرف در ایام سرماخوردگی، قهوه‌های با کافئین کمتر هستند. همچنین، بهتر است در هر زمانی از زیاده‌روی در مصرف قهوه جدا خودداری کنید تا به عوارض جانبی آن دچار نشوید. برای مشاهده و تهیه انواع قهوه روی خرید قهوه کلیک کنید.

 

سوالات متداول

  1. آیا مصرف قهوه برای سرماخوردگی مفید است؟

افراد بیمار قهوه را به دلیل کافئینی که دارد، برای افزایش شادابی و کاهش کرختی بدن مصرف می‌کنند.

 

۲. قهوه با عسل یا لیمو چه اثراتی بر درمان سرماخوردگی دارد؟

در کنار خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی قهوه، ویتامین c لیمو و خواص ضدالتهابی عسل در این ترکیب می‌تواند تاثیر به‌سزایی روی روند تقویت سیستم ایمنی بدن داشته باشد.

 

۳. آیا مصرف مداوم قهوه برای سرماخوردگی اثرات منفی بر سلامتی دارد؟

نوشیدن قهوه بیش از حد در ایام سرماخوردگی عوارضی به همراه دارد.