شکلاته مارکت

بهترین زمان مصرف چای سبز برای لاغری

بهترین زمان مصرف چای سبز برای لاغری

تقریبا چند سالی می‌شود که چای سبز در دسته نوشیدنی‌های پرطرفدار لاغر کننده قرار گرفته است. یک نوشیدنی کاملا خاص که شما بدون هیچ محدودیتی، در هر ساعت از روز می‌توانید آن را نوش جان کنید. اما مطالعات و تحقیقات نشان می‌دهد که اگر می‌خواهید از مزیت‌ها و خواص این نوشیدنی بیشتر بهره‌مند شوید، بهتر است در زمان خاصی آن را میل نمایید. ما در این مطلب قصد داریم به بهترین زمان مصرف چای سبز برای لاغری بپردازیم.

 

چای سبز و فواید آن

 

بهترین زمان مصرف چای سبز برای لاغری

 

به طور حتم نمی‌دانید که چای سبز را از Camellia Sinensis تهیه می‌کنند. این چای کافئین، اسید آمینه و آنتی اکسیدان فراوانی دارد. ضمن اینکه حاوی فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیار زیادی است. مهمترین آنتی اکسیدانی که در چای سبز وجود دارد کات چینی است که آن را به نام EGCg هم می‌شناسند. میزان این آنتی اکسیدان در چای سبز بسیار زیاد است. البته برخلاف چای سیاه یا چای اولونگ، چای سبز به واسطه مواد و ترکیباتی که دارد هیچگاه اکسید نخواهد شد.

در شرح خواص چای سبز اینگونه آمده است که این چای در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی و همینطور سرطان نقش بسزایی دارد. ضمن اینکه ضد ویروس، ضد التهاب و ضد باکتری بوده و به واسطه وجود آنتی اکسیدان‌های فراوان و کاهشی کردن کلسترول خون، بسیار پرطرفدار است. به طور معمول محققان بر این باورند که مصرف چای سبز اگر استمرار داشته باشد، فارغ از در نظر گرفتن بهترین زمان مصرف چای سبز برای لاغری و در صورتی که مرتب استفاده شود، می‌تواند تاثیرات بسزایی بر سلامت افراد بگذارد.

 

همچنین بخوانید: خوای چای به چیست؟

 

بهترین و نامناسب‌ترین زمان برای مصرف چای سبز

 

بهترین زمان مصرف چای سبز برای لاغری

 

مناسب‌ترین و بهترین زمان مصرف چای سبز برای لاغری از جمله نکاتی است که هر فرد قبل از استفاده از این چای باید از آن اطلاع داشته باشد. چای سبز به عنوان نوشیدنی صبحگاهی، گزینه بسیار خوبی محسوب می‌شود. این چای کافئین دارد و می‌تواند انرژی شما را تامین کند. ضمن اینکه چای سبز برخلاف نوشیدنی‌هایی مانند قهوه حاوی آمینو اسید ال-تیانین است که از هجوم آوردن کافئین‌ها به بدن ما جلوگیری خواهد کرد. بر همین اساس چای سبز در عرض چند ساعت بعد از نوشیدن ، سطح انرژی پایدار ما را به خوبی افزایش می‌دهد.

به عبارتی چای سبز تحت هیچ شرایطی شما را خواب آلوده نمی‌کند. ضمن اینکه بعد از ظهرها یا به عبارتی عصرها هم اوقات مناسبی برای نوشیدن چای سبز است. البته دقت کنید که انتخاب شما چه نوع چای است. کافئینی که در هر کدام از چای‌های سبز وجود دارد، با دیگر همتایان خود متفاوت است. بعضی از چای‌های سبز، میزان کافئین بالاتری دارند. حتی کافئین آن‌ها از چای سیاه هم بیشتر است. به همین دلیل مناسب‌ترین چای سبز که تصمیم دارید آن را در عصرانه خود نوش جان کنید، چای سبزی است که برگ‌های برشته یا بالغ دارد. مثلاً چای سبز “کوکیچا” یکی از چای‌های سبز مناسب برای نوشیدن در بعدازظهر و عصر محسوب می‌شود. همچنین اگر تصمیم داشتید کافئین را کم کنید، توصیه می‌کنیم که از آب خنک استفاده کنید. ضمن اینکه دقت کنید که چای شما کمتر دم بکشد. البته با انجام این کار میزان انتقال EGCg در چای هم کاهش پیدا می‌کند.

 

همچنین بخوانید: چای دشمن پروستات

 

نوشیدن چای سبز برای لاغری

 

بهترین زمان مصرف چای سبز برای لاغری

 

اگر با هدف لاغری چای سبز را انتخاب کردید، بد نیست بدانید که بهترین زمان خوردن چای سبز برای لاغری قبل از انجام دادن تمرینات ورزشی است. شما می‌توانید قبل از شروع ورزش، یک فنجان یا دو فنجان چای سبز نوش جان کنید. مطالعات نشان داده‌اند که کافئین در کنار EGCg و نوشیدن یک نوشیدنی حاوی این مواد، ۹۰ دقیقه قبل از شروع ورزش، کمک می‌کنند تا میزان اکسیداسیون چربی در حین انجام تمرینات ورزشی بیشتر شود.

به همین دلیل بهتر است که چای سبزی را که مقادیر بیشتر EGCg دارد برای لاغری انتخاب کنید. از طرف دیگر دقت کنید که چای سبز می‌تواند مانع از جذب آهن به بدن شما شود. بر همین اساس منابع زیادی تاکید دارند که هیچگاه چای سبز را با معده خالی نوش جان نکنید. در همین راستا اگر کبد یا معده شما مشکل دارد، بهترین و مناسب‌ترین گزینه برای استفاده چای سبز این است که آن را با غذا یا بعد از غذا نوش جان کنید. ولی توصیه می‌کنیم که در مورد این موضوع پیش از مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنید. همچنین شایان ذکر است که از دیگر مزیت‌های نوش جان کردن چای سبز قبل از خوردن غذا، این است که گرسنگی شما را کاهش داده و اجازه نمی‌دهد که غذای زیادی میل کنید.

 

چای سبز؛ قبل از غذا یا بعد از غذا؟!

 

بهترین زمان مصرف چای سبز برای لاغری

 

همانطور که گفتیم بهترین زمان مصرف چای سبز برای لاغری، قبل از انجام فعالیت‌های ورزشی است. اما برخی از افراد ترجیح می‌دهند که چای سبز را با غذا نوش جان کنند. یکی از فاکتورهای اساسی برای مصرف چای سبز با هدف کاهش وزن این است که چای سبز را با معده خالی میل نمایید. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف همزمان چای سبز به همراه غذا ممکن است مانع از جذب شدن EGCg در بدن ما شود. ضمن اینکه پژوهشگران احتمال می‌دهند که چای سبز از جذب شدن آهن در بدن هم جلوگیری کند. اما منابع بسیار زیادی توصیه کرده‌اند که این چای را با معده خالی میل نکنید؛ خصوصا اگر از مشکلات متعدد گوارشی و کبد رنج می‌برید. به همین دلیل بهترین گزینه این است که آن را با غذا یا بعد از غذا استفاده کنید. ولی باز هم تاکید داریم که حتما پیش از مصرف باید با پزشک درمانگر خود در مورد این موضوع صحبت کرده باشید.

 

همچنین بخوانید: خواص چای ماسالا

 

مصرف چای سبز با هدف تقویت سوخت و ساز بدن

حالا که متوجه شدید بهترین زمان مصرف چای سبز برای لاغری چه زمانی است، در قسمت پایانی به شما خواهیم گفت که اگر دوست دارید سوخت و ساز بدن خود را افزایش دهید، چطور این چای را نوش جان کنید. چای سبز افزایش متابولیسم بدن و هضم غذا را به همراه دارد. دستورالعمل خاصی هم برای زمان دقیق مصرف این نوشیدنی ارائه نشده است. اما اگر به هر دلیلی تصمیم گرفتید این چای را بعد از غذا یا قبل از غذا میل کنید، توصیه ما ۳۰ دقیقه تا ۶۰ دقیقه قبل از غذا یا ۳۰ دقیقه تا ۶۰ دقیقه بعد از غذا است. ناگفته نماند که برای دریافت میزان بالای بهره‌وری، با در نظر گرفتن مقدار و نوع EGCg می‌توانید تا 2 فنجان چای سبز را در روز نوش جان کنید.

ضمن اینکه نوشیدن این نوشیدنی قبل و بعد از ورزش هم خاصیت‌ها و فواید بی‌شمار خود را دارد. نوشیدن چای سبز قبل از ورزش به حفظ تمرکز، افزایش استقامت و همینطور کاهش وزن شما کمک می‌کند. همچنین  نوشیدن این چای بعد از ورزش هم کمک می‌کند تا شما انرژی از دست رفته را دوباره به دست آورده و با طراوت و شاداب شوید. دقت کنید که چای سبز بر روی پوست هم تاثیرات بسیار زیادی دارد و پوست شما را عمیقا آبرسانی می‌کند.

 

چای سبز، نوشیدنی پرخاصیت

شاید تصور بر این باشد که نوشیدنی‌ها خصوصا چای‌ها، ارزش غذایی خاصی ندارند. اما باید بدانید که آن‌ها هم فواید بی‌شماری برای بدن ما دارند که اگر درست مصرف شوند، می‌توانند به شدت مفید باشند. توصیه ما این است که همین حالا برای خرید این چای پرخاصیت اقدام کنید!

برای خرید چای سبز با قیمت مناسب کلیک کنید.

 

سوالات متداول

  1. بهترین زمانی که می‌توان چای سبز را برای کمک به لاغری مصرف کرد، چه ساعتی از روز است؟

با هدف لاغری، مصرف این چای قبل از ورزش و قبل و بعد از غذا توصیه می‌شود.

  1. آیا مصرف چای سبز قبل یا بعد از وعده‌های غذایی برای کاهش وزن توصیه می‌شود؟

بله، اما اگر مشکلات کبدی و گوارشی دارید حتما با پزشک معالج خود در این رابطه مشورت کنید.

  1. چه میزان مصرف روزانه از چای سبز برای لاغری توصیه می‌شود؟

بادرنظر گرفتن میزان EGCg در چای سبز، روزانه مصرف 2 فنجان چای سبز توصیه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید