شکلاته مارکت

فواید میخک در چای

فواید میخک در چای

گیاه میخک در دسته گیاهانی قرار دارد که علاوه بر عطر فراوانش فواید زیادی برای سلامتی هم داشته و آن را با ما به اشتراک می‌گذارد. این گیاه را می‌توان به عنوان دمنوش میخک مورد استفاده قرار داد یا روغن آن را برای مصارف گوناگون مثل پوست و مو استفاده کرد. در این بین نوشیدنی یا چای میخک یکی از پرطرفدارترین دمنوش‌ها در میان نوشیدنی‌های با قدمت محسوب می‌شود. چای میخک با پیشینه‌ای متعلق به دوران باستان یکی از چای‌های بسیار محبوب و پرطرفدار است. این چای در زبان لاتین به Laung یا Lavang  شناخته می‌شود و آن را با ادویه معطر میخک تهیه می‌کنند. ضمن اینکه در سراسر جهان این گیاه با اهداف متعدد پزشکی و همینطور آشپزی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

همچنین بخوانید: طرز تهیه چای ماسالا

 

 چای میخک چیست؟

خواص دمنوش چای میخک بسیار زیاد است. قبل از آن اجازه بدهید که به شما بگوییم صرفاً با اضافه کردن کمی میخک به آب جوش بعد از گذشت مدت زمان ۲۰ دقیقه، شما یک چای میخک بسیار معطر و خوش طعم دارید. دمنوش چای میخک فواید فراوانی دارد و شما با نوش جان کردن آن خدمتی بزرگ به بدن و سلامت خود کرده‌اید.

البته به این نکته توجه کنید که نوش جان کردن دمنوش‌ها اصول و قواعد خود را دارد. یعنی نباید بیش از حد در آن‌ها زیاده‌روی کنید. صرفاً باید آن‌ها را با در نظر گرفتن مقدار مجاز مصرف در طول هفته چند بار  استفاده کنید. ضمن اینکه قبل از نوشیدن انواع دمنوش‌ها، از وضعیت جسمانی و سلامت خود اطمینان حاصل کنید. در صورتی که دمنوش یا داروی خاصی مصرف می‌کنید، مطمئن شوید دمنوش موردنظر که قصد استفاده از آن را دارید، با داروها  و دمنوش های مورد استفاده شما تداخل نداشته باشد. گاهاً برخی از دمنوش‌ها یا اثرات داروی شما را خنثی می‌کنند و یا باعث اثربخشی چند برابری دارو می‌شوند.

 

فواید میخک در چای

 

فواید میخک در چای

 

حالا که قرار است از فواید چای میخک برای شما صحبت کنیم، به صورت کاملا تخصصی همه چیز را شرح داده و شما را بیشتر با این دمنوش پرفایده آشنا خواهیم کرد.

 

·      دمنوش چای میخک مملو از ویتامین K و منگنز

اولین خاصیت میخک این است که با وجود منگنز و ویتامین‌هایی مانند ویتامین K ، تمام نیاز بدن شما به ویتامین‌ها و مواد مغذی را تامین می‌کند. این گیاه مملو از مواد معدنی و فیبر است و تنها 2 گرم یعنی دو قاشق چای‌خوری از میخک در طول می‌تواند با 1 گرم کربوهیدرات، ۶ کالری، 1 گرم فیبر و همینطور ۵۵ درصد منگنز، نیاز روزانه شما را برطرف کند.

·      میخک و حضور قوی آنتی اکسیدان‌ها

از دیگر فواید میخک در چای می‌توان به غنی بودن این گیاه از آنتی اکسیدان‌ها اشاره کرد. همانطور که می‌دانید حضور آنتی اکسیدان‌ها کمک می‌کند تا میزان استرس اکسیداتیو به شکل چشمگیری کاهش پیدا کند. این استرس باعث ایجاد بیماری‌های مزمن فراوانی است. آنتی اکسیدان این کار را به واسطه حضور رادیکال‌های آزاد در خود، انجام می‌دهد. این کار باعث می‌شود که از بروز آسیب‌های به وجود آمده از اکسیداسیون در بدن ما جلوگیری شود.

برای خرید چای با قیمت مناسب کلیک کنید.

 

فواید میخک در چای

 

·      مبارزی قوی در مقابل سرطان‌ها

فواید و خواص گل میخک به قدری زیاد است که البته باید به طور مفصل به آن‌ها پرداخت. اما یکی دیگر از فواید آن این است که ترکیبات خاص میخک سبب می‌شود که از تمام سلول‌ها در مقابل سرطان محافظت شوند. میخک شدیداً ضد سرطان است و کمک می‌کند که چرخه مرگ سلولی در سلول‌های سرطانی با تسریع روبرو شود. برخی بر این باورند که ماده اوژنول در میخک کمک می‌کند تا او به یک ضد سرطان قوی تبدیل شود.

·      تنظیم کنندگی قند خون با میخک

شاید باور نکنید که در دسته‌بندی خواص گل میخک این موضوع هم وجود دارد که چای میخک می‌تواند قند خون شما را تنظیم کند. همانطور که می‌دانید انسولین یک هورمون است که با منتقل کردن میزان قند از درون خون به قسمت داخلی سلول‌ها، سطح قند خون ما را در یک محدوده نرمال نگه می‌دارد. به عبارتی عملکرد درست و مناسب انسولین است که در تنظیم شدن سطح قند خون ما اهمیت بسیار زیادی دارد. بر همین اساس اگر شما گاهی اوقات خود را به یک فنجان چای میخک دعوت کنید، به راحتی تولید انسولین در بدن شما افزایش پیدا کرده و در همین راستا سلول‌های ترشح کننده انسولین عملکرد بهتری را از خود نشان می‌دهند.

·      کم شدن التهابات بدن

در ادامه توصیف فواید گل میخک و نوشیدنی چای میخک باید اینگونه بگوییم که این نوشیدنی به واسطه حضور مستمر میخک به راحتی می‌تواند التهابات بدن ما را کاهش دهد. ترکیبات فراوانی مانند اوژنول به واسطه ضد التهاب بودنش، از بروز اختلالات گوناگون و ایجاد بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. خصوصاً اگر دچار بیماری‌هایی مثل آرتریت یا بروز علائم آن هستید، چای میخک بهترین دمنوش برای شما محسوب می‌شود.

 

فواید میخک در چای

 

·      لاغری با دمنوش چای میخک

شاید باورش برای شما سخت باشد، اما در میان فواید میخک برای بدن باید به این موضوع هم اشاره کنیم که این گیاه دارویی به بهبود بخشیدن عملکرد سیستم گوارش کمک می‌کند. بعد از نوش جان کردن وعده غذایی هضم غذا با چای میخک راحت‌تر می‌شود. میخک کمک می‌کند تا تولید بزاق در دهان شما افزایش پیدا کرده و جریان خون هم بهبود پیدا کند. بهبود یافتن روند هضم، تاثیرات بسیار فراوانی بر تسریع کاهش وزن شما دارد. به عبارتی بیشتر ادویه‌ها متابولیسم اصلی و کلی بدن ما را سریع‌تر کرده و به هضم کننده‌های غذا شهرت دارند. در این بین چای میخک هم به واسطه ادویه بودن، چنین نقشی را در بدن ما ایفا می‌کند.

·      سلامت پوست و مو با چای میخک

همانطور که گفتیم میخک یک ضدعفونی کننده قوی محسوب می‌شود و به راحتی به واسطه این خاصیت، می‌تواند میکروارگانیسم‌ها را در بدن ما نابود کند که نابودی میکروارگانیسم‌ها تاثیرات بسیار شگرفی بر سلامت پوست و مو دارد. به عبارتی حذف سموم یعنی به همراه داشتن پوستی شاداب و براق و موهایی سالم و درخشان.

همچنین چای میخک قادر است تا سطح استرس اکسیداتیو بدن ما را کاهش دهد و این موضوع کمک می‌کند تا ما دیرتر دچار پیری پوست، چین و چروک و لکه‌های پوستی شویم. تنظیم شدن میزان اسیدیته سطح پوست و درمان شدن جوش آکنه هم از دیگر فواید میخک در چای برای بدن ما محسوب می‌شود.

 

فواید میخک در چای

 

همچنین بخوانید: طرز تهیه چای چای کرک

 

چای میخک، بهترین دمنوش در تمام دوران‌ها

همانطور که گفتیم دمنوش‌های مختلف خاصیت‌های گوناگونی دارند و در این بین فواید میخک در چای هم می‌تواند شما را با شگفتی‌های فراوانی روبرو کند؛ در هر حال اگر دچار بیماری خاصی نیستید یا دارویی را در طول شبانه روز مصرف نمی‌کنید، می‌توانید به صورت هفتگی دو الی سه بار این دمنوش را تهیه کرده و نوش جان کنید. سایت فروشگاهی شکلاته یکی از بهترین و معتبرترین سایت‌های فروشگاهی است که شما به راحتی با مراجعه به آن می‌توانید دمنوش‌های گیاهی گوناگون مانند دمنوش میخک را تهیه کرده و نوش جان کنید

 

سوالات متداول

  1. میخک چیست و چه خواصی دارد؟

یک گیاه دارویی که از قرون گذشته در میان گیاهان دارویی حضوری موثر و پررنگ داشته است. این گیاه برای مشکلات گوارشی، لثه و دهان و دندان، بهبود عملکرد قلب و مبارزه با سرطان مفید و کاربردی است.

۲. چگونه می‌توان میخک را در چای استفاده کرد؟

کافی است که 1 الی 2 قاشق غذاخوری میخک را در آب جوش ریخته و 20 دقیقه اجازه بدهید تا استراحت کرده و دم بکشد.

۳. آیا افرادی با وضعیت‌های خاصی همچون بارداری باید از مصرف میخک در چای خودداری کنند؟

استفاده از دمنوش میخک در زمان بارداری منعی ندارد اما بهتر است که پیش از مصرف آن در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید