شکلاته مارکت

مزاج قهوه

مزاج قهوه

همه چیز درباره طبع و مزاج قهوه

امروزه قهوه همانند چای جز محبوب‌ترین نوشیدنی‌هایی است که در خانه یا کافی‌شاپ سرو می‌شود. قهوه به دلیل خواصی مانند افزایش سطح انرژی و هوشیاری، رفع افسردگی، کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری‌های مزمن مانند دیابت نوع دو، طرفداران زیادی دارد. اما با توجه به مزاجی که هر فرد دارد، مهم است با طبع و مزاج قهوه نیز آشنا شویم. در واقع طبع قهوه می‌تواند با توجه به نوع طبع افراد روی آن‌ها تاثیر مثبت یا منفی بگذارد. از این رو، در این مطلب از شکلاته تصمیم داریم در مورد مزاج شناسی قهوه صحبت کنیم و حتی ببینیم آیا مزاج قهوه سرد یا گرم با هم تفاوتی دارد یا خیر. بنابراین تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

 

مزاج قهوه

 

اهمیت دانستن مزاج قهوه

برای اینکه مزاج قهوه و کلا هر ماده غذایی برای شما قابل درک باشد، بهتر است کمی در مورد انواع طبع و مزاج صحبت کنیم. به خصوص آن که بالای ۳۰ درصد از مشکلات گوارشی که افراد در طی روز تجربه می‌کنند به مزاج آن‌ها مرتبط است. ما انسان‌ها ممکن است یکی از انواع طبع سرد، گرم و معتدل را داشته باشیم. جدای از افراد با طبیعت معتدل که با مصرف مواد غذایی از جمله قهوه مشکلی برایشان به‌وجود نمی‌آید، افراد سردمزاج و گرم‌مزاج باید طبع مواد خوراکی مختلف را شناخته تا با توجه به آن، از عوارض احتمالی جلوگیری کنند.

برای افراد دارای طبع گرم، مصرف قهوه نه تنها مشکلی ایجاد نمی‌کند، بلکه در رقیق کردن خون آن‌ها موثر بوده و فوایدی مانند کاهش حرارت بدن و تسکین دردهای ناشی از آن داشته و می‌تواند باعث جلوگیری از سوختن خون و صفرا شود. اما تقریبا بیشتر مردم دارای طبع سرد هستند و دقیقا این افراد با مصرف قهوه ممکن است ناراحتی‌هایی را تجربه کنند.

افراد دارای طبع سرد ممکن است در صورت مصرف قهوه، دچار مشکلات گوارشی مانند اسهال و یبوست (هموروئید)، معده‌درد و عوارضی مانند سردرد، اختلال در خواب، خشکی پوست و اگزما شوند. از این رو افراد سردمزاج می‌بایست برای جلوگیری از این عوارض به حد اعتدال قهوه مصرف کرده یا اینکه از مصلح‌های قهوه برای تعدیل مزاج آن استفاده کنند.

 

مزاج قهوه

 

طبع و مزاج قهوه چیست؟

قهوه از هر نوعی که باشد، دارای طبع سرد و خشک است. دلیل این موضوع نیز به کافئین موجود در قهوه، که یک ماده شیمیایی محرک است برمی‌گردد. کافئین با تحریک سیستم عصبی مرکزی (مغز) و افزایش دمای بدن، ضربان قلب و فشار خون، باعث می‌شود تا فرد هوشیارتر و پرانرژی‌تر باشد. به همین دلیل، مصرف قهوه که طبع سردی دارد منجر به کاهش رطوبت و خشکی بدن می‌شود. ناگفته نماند گرم یا سرد بودن نوشیدنی قهوه، تاثیری بر طبع آن ندارد. به‌عبارتی، مزاج قهوه گرم یا سرد تفاوتی با یکدیگر نداشته و به‌طور کلی هر دو طبع سرد و خشک دارند.

از نقطه‌نظر علم شیمی نیز، قهوه طبیعتی آلکالاینی داشته و اسیدی است. به بیان دقیق‌تر، در قهوه ترکیبات فنلی و انواعی از اسید‌ها از قبیل کوئینیک‌اسید، مالیک‌اسید، سوکسینیک‌اسید، تارتاریک‌اسید، سیتریک اسید و استیک‌اسید وجود دارد که باعث شده PH قهوه در حدود ۴.۵ تا ۵ باشد. البته در صورت رست‌شدن یا برشته کردن دانه‌های قهوه، از میزان اسیدی بودن آن کاسته می‌شود. حتی هر چقدر فرایند بودادن دانه‌های قهوه بیشتر و میزان برشتگی آن‌ها زیادتر باشد، اسیدهای بیشتری طی این پروسه شکسته و اسیدیته قهوه کمتر می‌شود.

 

مزاج قهوه

 

چگونگی فهمیدن طبع قهوه

چگونگی فهمیدن مزاج قهوه می‌تواند آسان باشد، البته در صورتی که قهوه موردنظر را از برندی قابل‌اعتماد و فروشگاهی معتبر تهیه کرده باشید. زیرا با اینکه گفتیم طبع قهوه سرد است، اما اگر برند تولیدکننده دانه یا خصوصا پودر قهوه معتبر نباشد، احتمال دارد قهوه شما با ناخالصی همراه بوده و اصلا طبع سردی نداشته باشد. از این رو، برای پی بردن به مزاج قهوه و اطمینان از طبع سردی که باید داشته باشد، حتما به مارک و برند تجاری که قهوه باکیفیت، خالص و مرغوب را تولید می‌کند، توجه داشته باشید.

در درجه بعدی، برای فهمیدن مزاج قهوه باید دید که دانه قهوه برشته‌شده یا دانه موردنظر سبز است. زیرا دانه قهوه در تمام طول عمر خود طبع سردی ندارد و طبع قهوه بوداده‌نشده یا سبز، برخلاف قهوه برشته‌شده یا رست‌شده، گرم و خشک است. بنابراین طبع قهوه به برشته شدن یا نشدن دانه آن بستگی دارد. دلیل این تفاوت نیز به وجود اسید کلروژنیک که یک آنتی‌اکسیدان قوی است و در قهوه سبز وجود دارد مربوط است. اسید کلروژنیک که مهم‌ترین اسید موجود در قهوه سبز است، تقریبا ۱۰ درصد وزن دانه قهوه روبوستا و حدود ۸ درصد وزن دانه قهوه عربیکا را تشکیل می‌دهد و به کاهش قند خون کمک می‌کند.

اینکه تاکید می‌کنیم اسید کلروژنیک فقط در دانه‌های سبز قهوه وجود دارد به این دلیل است که در صورت برشته شدن دانه‌ها، عملا این اسید از بین می‌رود. البته لازم به ذکر است با وجود آنکه دانه سبز قهوه طبع گرمی دارد اما ابدا بدان معنا نیست که افراد سردمزاج با خوردن آن دچار عوارض گفته شده نمی‌شوند. چراکه دانه سبز و تازه قهوه ممکن است ناراحتی‌های گوارشی را برای فرد با مزاج سرد ایجاد کند.

برای خرید دانه قهوه کلیک کنید.

 

مزاج قهوه

 

طبع قهوه و مصلحات آن

با اینکه با تهیه باکیفیت‌ترین و مرغوب‌‌ترین قهوه، قدم مهمی برای حفظ سلامت بدن خود برداشته‌اید، اما مهم است که اگر طبع سردی دارید، بهترین و باکیفیت‌ترین مصلح را نیز برای آن فراهم کنید. تقریبا وقتی در مورد مزاج آدم‌ها و طبع انواع خوراکی‌ها صحبت می‌شود، در مورد مصلح نیز حرفی به میان می‌آید. اما واقعا مصلح به چه معناست؟! مصلح به ماده دارویی یا خوراکی می‌گویند که قادر است باعث تعدیل طبع یک ماده غذایی شده و از عوارض جانبی آن بکاهد.

اینطور هم نیست که یک ماده غذایی دارای یک مصلح باشد. برای مثال برای تعدیل مزاج قهوه که سرد است، چندین مصلح وجود دارد. بدین ترتیب، برای جلوگیری از عوارض نوشیدن قهوه در افراد دارای مزاج سرد، می‌بایست با توجه به طب سنتی، قهوه را با یکسری مصلح‌ها مانند زعفران (بهترین مصلح قهوه) مصرف کرد. از این رو در بخش زیر، به مهم‌ترین مصلحات قهوه اشاره می‌کنیم تا شما بتوانید در صورت نیاز، هر کدام را که مایل هستید در تهیه قهوه‌تان به کار ببرید.

  • زعفران: به دلیل هماهنگی زیادی که با طعم قهوه دارد، مصلح محبوب و پرکاربرد قهوه است.
  • زنجبیل، دارچین و شیر گرم: زنجبیل اغلب به تنهایی در تهیه قهوه استفاده نشده و آن را به همراه شیر و دارچین به قهوه اضافه می‌کنند.
  • عسل: اگر ارگانیک، طبیعی و بدون شکر زیادی باشد، می‌تواند خواص نوشیدنی قهوه را افزایش دهد. البته در درازمدت ممکن است باعث افزایش وزن نیز شود.
  • هل و گلاب: این دو مصلح با اضافه شدن به قهوه دم کرده، عطر شگفت‌انگیزی به آن می‌دهند.

 

کلام آخر

در این مطلب از شکلاته درباره طبع و مزاج قهوه سبز یا برشته‌نشده و قهوه بوداده‌شده صحبت کردیم. همچنین به موارد مصلح کردن طبع سرد و خشک قهوه برای جلوگیری از عوارض مصرف آن برای افراد سردمزاج پرداختیم. چراکه اگر فردی دارای طبع سرد باشد، با مصرف قهوه که آن هم طبع سردی دارد، ممکن است ناراحتی‌های گوارشی و مواردی مانند سردرد را تجربه کند. از این رو، ابتدا طبع خود را شناسایی کرده و سپس با توجه به اطلاعاتی که درباره مزاج شناسی قهوه و مصلحات آن در اختیار شما قرار دادیم، قهوه خود را به‌گونه‌ای درست کنید که بیشترین لذت و بهره را از آن ببرید.

 

سوالات متداول

  • طبع یا مزاج قهوه چیست؟ طبع قهوه سرد و خشک است.
  • طبع قهوه سبز چیست؟ مزاج قهوه سبز و برشته‌نشده به دلیل وجود برخی ترکیبات، گرم و خشک است.
  • آیا قهوه داغ یا سرد، طبع متفاوتی دارند؟ مزاج قهوه سرد یا گرم تفاوتی با یکدیگر نداشته و باز هم سرد و خشک است.